طراحی لوگوی یک کسب وکار، محصول شرکت بازاریاب برند و متخصص برند است. بهترین و شناخته شده ترین لوگوها معمولا داخل سه انفراد یعنی سادگی، ماندگاری و انتزاعی بودن مشترک هستند؛ لوگوهایی که حتی به سمبل محصول تولیدی آن تغییر می شوند. بوسیله عنوان شهید همه ی انسان جهان لوگوی کوکاکولا را نماد شربت می دانند.

همچنین گاهی اوقات لوگوهایی که طراحی می شوند هیچگاه ارتباطی با علیه شرکت ندارند. به عنوان شهید لوگوی اپل یک سیب گاززده است که هیچگاه ارتباطی با محصول تولید این شرکت یعنی کالاهای الکترونیک ندارد. یا به عنوان مثال لوگوی استارباکس یک پری دریایی است اما تمام محصولات شریک بوسیله نوعی با قهوه سروکار دارند. سه مفهوم سادگی، ماندگاری و ذهنی وجود داشتن چه معنایی در طراحی لوگو دارند و لوگوهای نامدار چگونه این سه اصل را بوسیله فرمان پژمان اند؟

سادگی

چنانچه مداقه کرده باشید اغلب لوگوهای مشهور از دید گرافیکی ساده هستند اما این به این معنا نیست که طراحی آن ها هم میسر است. تبدیل کردن یک ایده به یک سمبل، معمولا پر اب ترین پاره فرایند نقشه کشی لوگو است. بسیاری از لوگوهای سزا هیچگاه افزودنی گرافیکی ندارند و تنها شهرت برند با فونتی ویژه داخل یک پس زمینه ی رنگی نوشته شده است. به عنوان مثال لوگوی برندهایی مثل کوکاکولا، فداِکس، لگو، سونی و آی بی ام که در ادامه بیشتر توضیح می دهیم، همگی یک تالیف ی ساده با فونتی خاص هستند که در طول چندین سال پس ازآن از طراحی، در حافظه مخاطب ماندگار شده اند.ماندگاری

به یاد آوردن لوگوی یک برند رابطه ی مستقیمی با سادگی آن دارد. تمامی لوگوی های موفقی که درون ادامه بررسی می کنیم، یک مفهوم تصویری دارند که آن ها را به سمبلی ماندگار داخل ذهن ما تبدیل کرده است. بااین حال لوگوی بسیاری از باهم اتحاد کردن های مبصر و قاهر درون ذهن مخاطب صلاحیت دار نمی شوند در مقابل نمی توانند با ایده ی پا بر جا برند ارتباط جماز کنند؛ شاید به این دلیل که بیش از اندازه پیچیده یا بسیار از اندازه سهل هستند. لوگوی یک برند زمانی ماندگار می شود که نه م پیچیده و نه بسیار میسر باشد.انتزاع

یک مغلوط متداول داخل نقشه کشی لوگو این است که تلاش می شود یک سمبل، برند را به معنای اصلی کلمه، توصیف کند؛ اما گاهی اوقات کمی حواس پرتی و برانگیختن حساسیت کنجکاوی مخاطب توصیه می شود. به عنوان مثال لوگوی اپل یک سیب سرگین زده است که با نام آن هم خوانی دارد ولی مبصر ترین نکته ی انحرافی این است که اپل یا همان سیب، هیچ ارتباطی با محصولات تولیدی این شرکت ندارد. استعمال از چنین نمادهایی شاید ارتباطی با فعالیت اصلی برند نداشته باشند ولی داخل حافظه مخاطب صلاحیت دار می شود.

زمان، باریک بین ترین و باطراوت گیرترین مدل سنجش توفیق یک لوگو است. لوگوی برندهای نامدار از طوفان های اقتصادی با موفقیت عبور می کنند و هویت برند را در طول چند دهه به خوبی نمایش می دهند. تمامی لوگوهایی که در ادامه معاینه می کنیم سه گانه محدودیت سادگی، ماندگاری و انتزاعی بودن را ثروتمند هستند.۱۰- لگو (Lego): فونت حبابی



سال نقشه کشی: سال ۱۹۵۴ (تالیف ی حبابی لباس)، سال ۱۹۷۳ (نسخه ی فعلی)، سال ۱۹۹۸ (به روزسانی کوچک)

برنامه ریز: چندین کارمندان شرکت لگو

سال های مصرف از لوگو: از سال ۱۹۵۴ تا امروز (۶۶ سال)

لگو، یکی از محبوب ترین اسباب ورزش های دوران بچگی هر کودکی است. برند لگو با طراحی محصولات خود جدیت می کند حس خلاقیت، آزادی و سرگرمی را تو بچه ها استواری بطی ء و رنگ های پدیدار استفاده شده در طراحی لوگو نیز، همین پیام ها را به مخاطب منتقل می کنند.



اولین نسخه ی فونت حبابی

لوگوی این شریک در سال های اول پس ازآن از راه اندازی آن تغییرات یدکی داشت و اولین بار درون سال ۱۹۵۴ تک کاربرد قرار گرفت. لوگوی فعلی از سال ۱۹۷۳ تغییر اضافی نداشته و تنها تو سال ۱۹۹۸ کمی بوسیله روزرسانی شده است.

لوگو تو راسته رقابتی اسباب بازی ها، همچنان قوی حرکت می یواش.۹- یو پی اس (UPS): پاپیون



سال طراحی: سال ۱۹۶۱

طرح ریز: پاول راند

سال های استعمال: از سال ۱۹۶۱ تا ۲۰۰۳ (۴۳ سال)

یوپی اس یک شرکت حمل ونقل آمریکایی است و پاول راند، یکی از بزرگ ترین طراحان گرافیست قرن ۲۰ که نامش در پروژه های طراحی لوگوی معروفی مانند آی بی ام، ای بی سی و واشنگتن هاوس به چشم می خورد، لوگوی این همکاری را در سال ۱۹۶۱ بازطراحی کرد. وی برای طراحی لوگوی جدید از طراحی باستانی الهام گرفت و یک پاپیون به بالای لوگو اضافه کرد. این لوگو داخل سال ۲۰۰۳ بازهم تغییر کرد و پاپیون بالای آن حذف شد.



نسخه ی طراحی راند درکنار طراحی جدید (طراحی سال ۲۰۰۳)۸- فراری (Ferrari): اسبی که روی دو پا بلند شده است



سال طراحی: ۱۹۴۷ (همراه با عبارت Ferrari)

 نقشه کش: ناشناخته/ تشبیه کردن سنتی cavallino rampante یا همان اسبی که روی دو پا بلند شده است

سال های کاربرد از لوگو: از سال ۱۹۴۷ تا امروز (۷۳ سال)مقاله ی مرتبط:بیوگرافی انزو فراری، مؤسس برند فراری

کتاب ی اسب مشهور لوگوی فراری به هواپیمای جنگی یکی از خلبان های معروف ایتالیایی برمی گردد. فرانچسکو باراکا یکی از خلبان های ایتالیایی معروفی است که داخل سال ۱۹۱۸ کشته شد و روی هواپیمای او شمایل اسبی بود که روی دو پای خویشتن بلند شده بود. انزو فراری (بنیان گذار برند فراری) غرض گرفت ملاقاتی با والدین این خلبان معروف داشته باشد و در جریان همان دیدار، مادر خلبان از او می خواهد تمثال اسب نامی را بخاطر تکثیر قضا و قدر روی خودروی خود انتصاب کند.

انزو فراری تو دهه ی ۲۰ و ۳۰ میلادی در آلفا رومئو فعالیت می کرد و چند سال بعد یعنی در سال ۱۹۴۷ تصویر اسب ظالم بخاطر اولین بار روی خودروهای فراری ظاهر شد. لوگوی فراری نه بوسیله خاطر داستان جالب آن، بلکه بوسیله خیال سادگی و خاطره انگیز بودنش در حافظه مردم سزا شد و دیدن یک اسب سرکش حسی از قدرت و سرعت را تو حافظه تداعی می کند؛ دقیقا همان مفهومی که یک خودروی اسپرت باید داشته باشد.۷- فداِکس (FedEx): نشان فِلِش



سال طراحی: ۱۹۹۴

طراح: لیندون لیدر

سال های استفاده از لوگو: از سال ۱۹۹۴ تا امروز (۲۶ سال)

اگر نمی دانستید در نقشه کشی لوگوی فداکس از یک فلش کاربرد شده است، احتمالا درون نگاه مطلع مسبوق این موضوع نخواهید شد. لیندون، لوگوی فداکس را درون سال ۱۹۹۴ طراحی کرد و در نگاه مقدمه به رویت می رسد عزب صیت برند با یک فونت و فام خاص نوشته شده باشد؛ یعنی کاری که پاول رنر در سال ۱۹۲۷ برای طراحی لوگوی این برند انجام داد.

ولی اگر نکته سنج تر نگاه کنید، متوجه می شوید در نقشه کشی متاخر بین فضای خالی میان e و x یک فلش کوچک سفیدرنگ حیات دارد. همان طور که در موسیقی، خموشی به معادل ی نت ها شکوه دارد، فام سفید نیز در نقشه کشی گرافیک به عنوان یک عنصر مثبت کاربردی است.۶- مک دونالدز (McDonald’s): کمان های زرین



سال طراحی: ۱۹۵۲ تا ۱۹۶۸

طراح: استنلی کلارک مستون و سایرین

سال های مصرف از لوگو: ۱۹۶۸ تا امروزمقاله ی مرتبط:داستان برند: مک دونالد، فیروز ترین رستوران زنجیره ای جهان

لوگوی کمان های طلایی مک دونالد در سال ۱۹۵۲ توسط مبنا گذاران مک دونالد یعنی ریچارد و موریس مک دونالد، نقشه کشی مفهومی جلوه گر کرد و داخل طول دو دهه ی سپس چندین وهله تحول کرد. نسخه ی فعلی لوگو بیش از ۵۰ سال است که استفاده می شود.

در لوگوی مک دونالد همچنین مانند سایر لوگوهای معروف، از اثر جزیی های شناخته شده ی برند یعنی قزل و زرد استفاده شده است. لوگوی فعلی برند، کمی جداشده از لوگوی این برند تو سال های گذشته است که از همان اثر جزیی های نامدار در آن کاربرد شده و تغییرات کوچک دیگری روی آن اعمال شده است.۵- کوکاکولا (Coca-Cola): دست شیار



سال طراحی: ۱۸۸۶

طراح: فرانک ماسون رابینسون

سال های استعمال از لوگو:  ۱۸۸۶ تا امروز (۱۳۴ سال)مقاله ی مرتبط:شعر برند: کوکاکولا، فرمول جادویی توفیق

لوگوی کوکاکولا یکی از قدیمی ترین لوگوهایی است که هنوز بوسیله همان لباس استفاده می شود. این لوگو نیز مانند لوگوی مک دونالدز و لوگوی بسیاری از برندهای دیگر، توسط یک نقشه کش متخصص، نقشه کشی نشده است. درواقع رابینسون، حسابدار جان استیث پمبرتون، مبتکر نوشابه های کوکاکولا حیات.



بیلبورد معروف کوکاکولا تو سیدنی استرالیا

لوگوی کوکاکولا به خشکی امدن پایه ی نوعی دست خط مشهور بوسیله صیت اسپنسرین (Spencerian) که در آن زمان در آمریکا نامدار بود، طراحی شده است. کوکاکولا در تمام این سال ها از همان لوگوی قدیمی خویشتن استعمال کرده و این باعث شده است تا به عنوان نماد مشروب تو سراسر گیتی شناخته شود.

ناگفته نماند سایر عناصر شبیه بطری های شیشه ای مشهور مشروب نیز تو ماندگاری برند آن تو ذهن مردم نقش پررنگی داشته است.۴- استارباکس (Starbucks): پری بحری



سال مدل سازی: ۱۹۸۷

برنامه ریز: گوناگون

سال های استفاده از لوگو: ۱۹۸۷ تا امروز (۳۳ سال)مقاله ی مرتبط:شعر برند: استارباکس، ارشد ترین کافی شاپ زنجیره ای گیتی

لوگوی پری بحری استارباکس به سال ۱۹۷۱ برمی گردد اما در طول سال های پس ازآن اندکی سهل سازی شد تا اینکه درنهایت در سال ۲۰۱۱ لوگوی فعلی آن نقشه کشی شد.



تغییرات لوگوی استارباکس

استارباکس یکی دیگر از برندهایی است که لوگوی آن یعنی انباشتگی دریایی تقریبا هیچ ارتباطی با مفهوم اصلی برند و حوزه ی فعالیت آن یعنی قهوه ندارد. درواقع همین موضوع استارباکس را در بازار شدیدا رقابتی قهوه، به معروف متمایز تبدیل کرد؛ ساده شدن لوگو درون کشش این چند سال، ماندگاری آن را افزایش داده است.۳- وولمارک (Woolmark): چرخش



سال نقشه کشی: ۱۹۶۴

طراح: فرانکو گرینیانی

سال های مصرف از لوگو: از سال ۱۹۶۴ تا امروز (۵۵ سال)

لوگوها برای تولیدات و استانداردهای صنعتی مصنوع می شوند اما این موضوع همیشه نادیده پژمان می شود. دبیرخانه ی بین المللی پشم در سال ۱۹۶۴ با برگزاری یک مسابقه ی طراحی، وعظ پیدایش لوگویی نمادین بخاطر محصولی از جنس صددرصد پشم را داد.

فرانکو گرینیانی یکی از هنرمندان اسمی ایتالیایی به عنوان یکی از داوران این محک حضور داشت. او که از کیفیت طراحی همدستی کنندگان ناراضی بود، تصمیم گرفت با نام مستعار فرانچسکو سارولیا در مسابقه شرکت یواش. او برای انتخاب طرح نهایی بوسیله طرحی غیر از طرح خودش رأی داد تا کسی بوسیله این موضوع شک نکند. درنهایت طرح او به عنوان نماد نخبه انتخاب شد و لوگوی وولمارک به یکی از معروف ترین لوگوهای قرن ۲۰ تغییر شد.۲- اپل (Apple): گازی از یک سیب



سال طراحی: ۱۹۷۷

طراح: راب جانوف

سال های مصرف از لوگو: از سال ۱۹۷۷ تا امروز (۴۳ سال)

لوگوی اپل از تغییرات بنیادی ی باهم اتحاد کردن و همچنین شکست تجاری آن تو سال های ۱۹۹۰ و حتی موفقیت جهانی آن تو سال های اخیر، جان سالم به تو برد.



لوگوی اصلی، تصویری از آیزاک نیوتون که توسط استیو جابز و رونالد وین نقشه کشی شد و عزب یک سال دوام داشت

شعر لوگوی اپل تا حدودی قرین به داستان لوگوی استارباکس و یادآور کشف طریق جاذبه توسط آیزاک نیوتون و داستان سیبی است که بوسیله قانون او برخورد کرد. اما فرایند سهل سازی لوگوی اپل برخلاف استارباکس، کامل نبود. جانوف در سال ۱۹۷۷ لوگوی رنگی رنگی اپل را مدل سازی کرد. بعد از آن شکل اصلی لوگو تغییر چندانی نکرد اما تا سال ۱۹۹۹ استایل آن کمی دست خوش دگرگونی شد.۱- نایکی (Nike): اسووش



سال مدل سازی: ۱۹۷۱

طراح: کارولین دیویدسون

سال های استفاده از لوگو: از سال ۱۹۷۱ تا امروز (۴۹ سال)مقاله ی مرتبط:ادبیات برند: نایک، از مربی گری تا تولید ارسی های ورزشی

نایکی اسووش (Swoosh) یکی از اسمی ترین لوگوهای جهان است که با عبور زمان تغییر کرده است. لوگوی نایکی در سال ۱۹۷۱ توسط طراحی به نام کارولین دیویدسون، دانشجوی دانشگاه پورتلند بازطراحی شد و مرام از مدل سازی اش این بود که دریافتن حرکت را تو بیننده القا کند.



طرح اصلی دیویدسون

دیویدسون بابت طراحی این لوگو، ۳۵ دلار از نایک شهود کرد و همچنین مدتی سپس سهام این مشارکت را نیز اخذ کرد. نایکی درحال مهیا رتبه ی ۸۹ را میان ۵۰۰ همکاری برتر دنیا دارد و بها بازار آن بوسیله ۱۰۰ میلیارد دلار می رسد.بیشتر بخوانید:جایگزینی دکمه بازگشت به دنبال با Swipe در اندروید Qهرآنچه باید در مورد هویت برند بدانیدهرآنچه باید داخل مورد آگاهی از برند بدانیدبرندسازی دربرابر بازاریابی؛ راهکارهای نوآورانه درون بازار دیجیتال امروزهرآنچه باید درباره ی داستان سرایی در کسب وکار بدانید

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها